Starter du opp en bedrift i dag, så er det uunngåelig å også starte opp en nettside. Faktisk går ett av de viktigste rådene til grundere i dag ut på å finne ut om et domenenavn er ledig før en velger bedriftens navn, slik at en er sikret et domenenavn som matcher det navnet en gir til sin bedrift.
Så viktig har det rett og slett blitt å være aktiv på nett, og dette gjelder i dag samtlige bransjer. Men allikevel er ikke det å være på nett i seg selv godt nok, da en også tross alt trenger trafikk. Det finnes milliarder av nettsider der ute – du må som grunder sørge for at trafikken drives inn mot din side.
Hvordan skaffer du mer trafikk til din nettside? Det finnes mange gode svar på dette spørsmålet, men få er nok bedre enn SEO. Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering som det heter så fint på norsk, handler rett og slett om å ranke høyere i søkemotoren for å kunne tiltrekke seg mer trafikk.
Her er det mange faktorer som inngår i å påvirke Google sine algoritmer, men få er nok like viktige som godt webdesign. Dette gjelder faktisk både det tekniske bak siden, men også det visuelle. Innenfor webdesign har nemlig hvert eneste lille grep en viktig effekt på hvordan din side oppfattes av algoritmene til Google.
Strukturerte sider
De fleste nettsider i dag utvikles basert på HTML språket. Allikevel kan de færreste dette språket. Det er derimot et flust av tjenester der ute i markedet som lar helt vanlige og ufaglærte grundere starte sine egne nettsider, slik som for eksempel WordPress og andre nettsidebyggere.
Felles for alle disse er at de lar selv de største amatørene oppnå relativt strukturerte sider. Men hva betyr dette egentlig i praksis? En nettsides kildekode inneholder massive mengder med informasjon, selv for de mindre nettsidene. Når Google skal lese gjennom dette med sine roboter, så er det viktig at informasjonen er enkel å lese.
Dette handler om at Google raskt skal kunne finne frem til akkurat det de leter etter. Det være seg om dette er innhold, bilder, en lenke internt på siden, en ekstern lenke, meta titler, titler, eller hva det måtte være. Jo mer organisert siden er, jo raskere finner Google frem, og jo bedre blir din ranking i søkemotoren.
Det er rett og slett helt essensielt med strukturerte sider for at algoritmene til Google skal reagere positivt på dine nettsider. Derfor er en av de viktigste delene av søkemotoroptimalisering å strukturere sidene. Men hvilken effekt har dette på besøkende? Og kan effekten på besøkende videre ha en ringvirkning på SEO nok en gang?
Konverteringsoptimalisering av besøkende
En side med mye trafikk er vel og bra, men dersom ingen konverterer, så lover ikke dette spesielt bra. Konvertering kan være vanskelig å definere, men i henhold til for eksempel en nettbutikk, så er det så enkelt som et salg.
Dersom en bruk besøker din nettbutikk, for deretter å kjøpe et produkt, så sier vi gjerne at denne brukeren har konvertert.
Å ranke høyt i Google må være ditt første mål som grunder, men videre bør du fokusere på konvertering.
Godt webdesign sørger for at flere av de besøkende finner frem dit de skal, at designet appellerer til deres kjøpesanser, og mye mer. Dette handler rett og slett om en helhetlig opplevelse.
Det som er enda bedre er at god konvertering faktisk har en ringvirkning på SEO. Når du tiltrekker besøkende fra søkemotoren, så vil nemlig Google se på blant annet hvor lenge noen besøker din nettside, og dermed hvor lang tid det tar dem å komme tilbake til Google. Kommer de tilbake har de nemlig mest sannsynlig ikke funnet det de lette etter.
Gir du besøkende godt webdesign, og konverterer dem slik, så vil de bli værende mye lengre, og dermed vil dette aspektet heller ha en positiv effekt på SEO. På denne måten kan du ved bedre konverteringsoptimalisering, eller CRO som det heter, optimalisere SEO også!
Få flere kunder med bedre webdesign
Bedre webdesign i Oslo er simpelthen veien til å få flere kunder av mange grunner. Bare det å se et godt webdesign i seg selv vitner om kvalitet. En kundereise kan til tider være vanskelig å analysere, siden alle kunder er såpass forskjellige, men vi går alle gjennom ganske så mange like prosesser når vi kjøper noe.
En av prosessene foregår i underbevisstheten vår, og denne handler om hvordan vi opplever web designet, eller den såkalte atmosfæren. Som grunder bør du faktisk være oppmerksom på alt fra hvor du plasserer kjøpeknappen, til hvor stor denne er, og ikke minst hvilken farge den er!
Det finnes research på tilnærmet alt innenfor dette, og ressursene er mange der ute. En ting er hvert fall sant og visst – hvorvidt du tror det eller ei, så har webdesign en stor effekt på kundens reise, og da ikke bare på SEO. Det er i det hele tatt en syklus som starter med at du velger å investere i godt webdesign for SEO!
Bør jeg investere i webdesign for SEO?
Det enkle svaret på spørsmålet ovenfor er absolutt ja. Om du for eksempel driver en bedrift som bare kanskje håver inn en håndfull kunder årlig, men som tjener over 100,000kr per salg for eksempel, så er det ingen tvil om at investeringer i SEO fortsatt er verdt det. Kanskje får du bare 1 enkelt kunde gjennom investeringen din.
Allikevel, om du investerer selv 99,000kr i webdesign her, så er investeringen din verdt det. For mindre bedrifter, da kanskje helst nettbutikker med små marginer, så er du helt nødt til å først og fremst øke din trafikk. Derfor er ikke debatten om hvorvidt du skal investere i webdesign her engang aktuell.
Det å investere i webdesign for SEO lønner seg nesten utelukkende for enhver bedrift. Du kan for eksempel fortsatt velge å gjøre deler av jobben selv, slik som å skrive eller å ta bilder. Allikevel, kan du ikke webdesign som fag, så er det viktig å investere i å la proffene ta seg av dette!